logo-ajunt
WEB ACCESSIBLE

A través de l’espill

01/01/1970 00:00
  • Programació
  • Talk

El mite d’Alicia de Lewis Carroll, desenvolupat en les seues obres “Alicia en el País de les Meravelles” i “Alicia a través de l’espill”, ha estat present en el cinema des dels seus orígens, si ben el cinema clàssic, modern i contemporani ho ha traslladat a la pantalla de maneres ben diferents i amb múltiples finalitats. Fugint de les nombroses adaptacions més o menys literals de les obres de Carroll, i centrant-nos sobretot en el cinema contemporani, analitzarem els seus significats a través de pel·lícules realitzades tant des de l’avantguarda autora com des del cinema més popular, per directors repartits per tots els continents.

Creuant una sèrie d’espills com la xiqueta de Carroll – espill oracular, espill “spectatorial”, espill oníric, espill metafísic, espill tridimensional, espill “alucinatorio”, espill virtual, etc. – a partir de reveladors fragments de les pel·lícules comentades, mostrarem com el mite d’Alicia, associat tradicionalment al viatge interior de descobriment de l’heroi, es transforma en un revelador dispositiu metatextual del propi art cinematogràfic, des del qual abordar algunes constants del cinema del segle XXI com són el final del relat unívoc, les mutacions digitals, el poder especular de la *teleficción i els llindars de la virtualitat.

Pel·lícules de treball
2001. Una odisea del espacio (1968), de Stanley Kubrick. Any zero de la ciència ficció moderna.
Celine y Julie van en barco (1973), de Jacques Rivet. Quintaesencia de la modernitat fílmica.
The Matrix (1999 – 2003). La conquesta de la virtualitat o la virtualitat ens conquista.
Mulholland Drive / Inland Empire (2001 / 2006), de David Lynch. Pedra de toc de les mutacions del cinema digital.
Tropical Malady (2004), de Apichatpong Weerasethakul. Emblema de l’avantguarda cinematogràfica asiàtica del nou segle.
Avatar (2009), de James Cameron. Punta de llança de la tecnologia estereoscòpia (3D)
Yuki & Nina (2009), de Girardot Suwa. El relat extraviat en les profunditats del bosc.
Holy Motors (2011), de Leos Carax. Ficció – assage autora de les derives del post – cinema.
The Congress (2013), de Ari Folman. Hibridació de la imatge física i animada.
Jauja (2014), de Lisandro Alonso. el punt sense tornada del relat clàssic.
Lost (2004 – 2010), de J.J.Abrams / Mad Men (2007 – 2015) de Matthew Weiner. L’espill catòdic: el nostre reflex deformat.

HOLY-MOTORS_IN-TEXT1520

Aquest taller té com a objectiu proposar a l’assistent l’experiència de creuar l’a voltes boiras espill del cinema contemporani i una sèrie d’eines analítiques des dels quals aprofundir en les seues grans fites i variades formes, tant des del punt de vista industrial com a creatiu.

Carlos Reviriego és periodista, docent i programador cinematogràfic. Des de 1999 coordina la secció de cinema del Cultural (El Mundo) i ha sigut Redactor Cap de Cahiers du cinéma. Espanya de 2007 a 2010, durant els anys de la seua fundació. Actualment és membre del Consell de Redacció de Caiman Quaderns de Cinema (la mateixa revista que fóra Cahiers du cinéma. Espanya) i col·laborador habitual en les seues pàgines, al mateix temps que coordina la secció de cinema del Cultural, en la pàgina web del qual publique To be continued…, un blog setmanal sobre sèries televisives i altres fenòmens audiovisuals.

A més de tot açò, imparteix classes d’Estètica del Cinema Contemporani i de Crítica Cinematogràfica en diferents centres universitaris i acadèmies audiovisuals, realitza Classes Magistrals sobre Estudis Cinematogràfics en institucionals culturals i, durant 3 anys, ha sigut Director Artístic de l’Àrea de Cinema i Coordinador dels Màsters de Cinema en l’Escola Universitària TAI (Madrid). Actualment és membre del Comitè de Programació del Festival de Cinema Alemany de Madrid i ha sigut part de l’equip de programadors dels Festivals Mapfre 4+1 i DocumentaMadrid.

És autor del llibre Elogie de la distància. Dues mirades a un territori (Bren Entertainment, 2009), i ha col·laborat en diversos llibres col·lectius. També ha format part dels jurats oficials de nombrosos certàmens dins i fora d’Espanya.

Dimarts, 8 de març de 2016
Horari: 16h
Durada: 4 hores.
Preu: 5€

d94_pplano_carlos_reviriego_foto_oscar_l_tejeda

Event pasat

01/01/1970


Apunta't

Al navegar per la web acceptes l'ús de cookies més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close